Jednooký král - recenze

autor: Vlastimil Vondruška
namluvil: Jan Hyhlík
čas poslechu: 26 hodin 09 minut

Některé knihy mají za úkol nás pobavit, zpestřit nám náš život, jiné zase dostaly jako hlavní úlohu naše poučení, získání nových informací. Audiokniha Jednooky král má funkcí víc. Nejen že nás pobaví, skvělým, mnohdy dost napínavý příběhem, navíc nás poučí o naší historii. Dozvíme se, že naši panovníci byli velmi chytří a rozhodně nebyli považováni za slabé vládce.

I tentokrát se potkáme s Přemyslem Otakarem. Budeme s ním řešit jeho problémy v lásce i v panování. Budeme s ním bojovat a vyhrajeme s ním nejednu bitvu a to nejen tu s mečem v ruce. Zaposloucháme se do příběhu jeho syna Václava, kterému Přemysl Otakar musel prošlapat cestičku na trůn. Nebylo jednoduché zajistit následnictví Václava, ale Přemysl Otakar to zvládl. Václav má však své představy o tom jak se má vládnout.

Valstimil Vondruška je známý historik a i v této části Přemyslovských epopejí se snažil co nejvíce držet historických faktů, které získává z dobových pramenů. Samozřejmě, že některé vztahy, aférky a postoje tehdejších hlavních aktérů si musel přimyslet. Podle mého názoru se mu to povedlo tak, že příběh získal na autentičnosti. Máme možnost s postavami žít jejich život, zabývat se jejich starostmi a radostmi.

Interpret pan Hihlík, který namluvil už první díl, mě ani tentokrát nezklamal. Rozhodně se zbytečně nepitvořil, nesnažil se nuceně měnit hlas. Vše co potřeboval, zvládl změnou intonace. Tentokrát navíc musím pochválit přidání hudebního doprovodu. Bylo to to jediné, nač jsem si u prvního dílu stěžovala. Takže tentokrát k načtení a zpracování audioknihy nemám žádné výhrady.

Postavy, které známe z našich dějin, se nám tady představují jako skuteční lidí, kteří mají své silné i slabé stránky. Pan Vondruška rozhodně neubírá svým postavám na lidskosti tím, že by je oslavoval a zapomněl na jejich lidské slabosti. Proto mi byl velmi sympatický Přemysl Otakar i jeho druhá žena Kunhuta. Zajímalo by mě, jaký vztah byl mezi nimi ve skutečnosti. Moc se mi líbil i popis vzájemného působení ostatních postav. Intriky a mocenské spory, ale i bitvy a šarvátky.

Audiokniha mě přiměla zamyslet se nad naší historii. Nad vztahy českých zemí a okolních království. Právě v této době, jsou tyto retrospektivy potřebné.

Audioknihu si můžete zakoupit ZDE

Za audioknihu k recenzi děkuji Audioteka.cz