Oldřich z Chlumu román a skutečnost



napsal: Vlastimil Vondruška
nakladatel: MOBA (Moravská bastei)
počet stran:  272

Kniha, která má vlastně tři části. V první nám autor vysvětluje, jak se stalo, že začal psát. Popisuje nám svůj život jako autora historických detektivek a proč píše zrovna tento žánr. V druhé části nám dává k nahlédnutí životopis svého hlavního hrdiny Oldřicha z Chlumu a jeho přátel. Vysvětluje některé nejasnosti v historických souvislostech. Třetí díl knihy jsou 4 příběhy z různého období života Oldřicha.

Výsledek obrázku pro vlastimil vondruška

Vlastimil Vondruška je pan spisovatel. Napsal spoustu knih, historické romány, detektivky ale i řadu vědeckých studií z oboru dějin kultury. Historie je jeho zálibou i povoláním. Na jeho knihách je vidět, že ho dějiny baví. Naštěstí pro nás čtenáře, se po období podnikání k psaní vrátil, a teď se mu věnuje na plný úvazek.


Kniha Oldřich z Chlumu, historie a skutečnost je, jak tvrdí sám autor, dárek pro jeho věrné čtenáře, kteří si zamilovali příběhy Oldřicha z Chlumu. A je to opravdu dárek krásný. Kniha nám lehce s humorem popisuje autorské začátky, jeho úspěchy ale i nezdary, Jak to často v životě bývá, je spoustu věcí dílem náhody. Tak to bylo i s psaním pana Vondrušky. Byla náhoda, že napsal první historickou detektivku i to, že začal vydávat knihy.

Musím se přiznat, že netuším, proč jsem to udělal. Jednou jsem z jakési rozvernosti napsal historickou detektivní povídku, jejíž děj vycházel z protokolu, který jsem studoval v době vojenské služby. A protože mi připadala celkem zajímavá, nabídl jsem ji časopisu Signál. Dábel má podobu úspěchu a honoráře. Povídka vyšla, dostal jsem za ní čtyřicet korun československých a redakce se na mě obrátila, zda bych nechtěl napsat ještě nějaké další. Mládí bývá ješitné a já se do té práce zakousl. Navíc mě to začalo bavit. 

V druhé části si budou libovat hlavně milovníci Oldřicha z Chlumu a jeho příběhů. Zjistíme souvislosti jeho života, ale i historického období. Autor vysvětluje provázanosti historie a fikce. Jak je to z historickými prameny, co vlastně skutečně víme o životě lidí v té době a co si musíme domyslet.
Třetí část jsou čtyři příběhy. Každý z jiného období života Oldřicha. Vždy jde o detektivní zápletku a vždy ji Oldřich případně jeho pomocníci chytře vyřeší. Poznáme všechny jeho hlavní pomocníky, s kterými prožívá svá dobrodružství.

Zákulisí tvorby mě zajímalo. Jak se z člověka stane uznávaný autor. Bylo to napsané lehce, svižně a s humorem. Opravdu jsem se bavila. Myslím, že mi to taky trochu pomohlo pochopit jaké to je psát. Druhá část mě moc zajímala, hlavně poměr historie a fikce. Jak to vlastně je, jak se vzájemně prolínají. Mnoho věci jsem si spojila až teď. Vysvětlilo se pár drobností, na které jsem nemohla najít odpověď. Víc jsem se dokázala vžít do  postav.
Příběhy v poslední části knihy. Zábavné, vtipné a napínavé. Kdo byl ten vrah?  Jak to vlastně bylo? Kdo unesl mladou šlechtičnu? Moc se mi líbyli zápletky. Všechny byli originální a vyústění nečekané.

Moc se mi líbila rozdílnost postav. Vážný pan Oldřich z Chlumu, hejsek Ota ze Zástřizlí, dost stydlivý a věrný písař Wolfgang, jeho trochu moc smělá žena Šonka a velitel družiny Diviš. Myslím si, že každý čtenář si najde svého oblíbence. Mě byla nejvíc sympatická žena písaře Wolfganga, Šonka. Byla dostatečně odvážná, vtipná, přirozeně inteligentní a trochu drzá. Moc se mi líbil i samotný Oldřich z Chlumu a to hlavně v jeho mladším podání. Představa váženého pana rychtáře, který se na veřejnosti nezasměje aby si nezadal už není to veselé mládí.

Když čtete knihu, pochopíte, že kdysi bylo vše jinak. Mladý muž v patnácti už byl dospělý a schopen zastávat úřad. Mohl mít svojí ženu (konkubínu) a bral to jako na celý život a zodpovědně. Otázka, jestli to tak skutečně bylo

Kniha je opravdu krásný dárek od autora nám čtenářům. Kdo má rád tvorbu pana Vondrušky, určitě by mu tato kniha neměla v knihovně chybět. Pobaví se a získá nový pohled na našeho hrdinu.

Za knihu k recenzi děkuji nakladatelství MOBA

Knihu si můžete koupit ZDE



Komentáře

DUŠKA ALŽBĚTA píše…
Velmi bych doporučil půjčovací služby pan pedro každé osobě, která potřebuje finanční pomoc, a udrží vás na vrcholu vysokých adresářů pro jakékoli další potřeby. Ještě jednou chválím sebe a své zaměstnance za mimořádný servis a zákaznický servis, protože to je pro vaši společnost velkým přínosem a příjemným zážitkem pro dlužníky, jako jsem já. přeji vám do budoucna vše nejlepší.mr, pedro je nejlepší způsob, jak získat snadnou půjčku, zde je jejich e-mail .. pedroloanss@gmail.com děkuji za pomoc s půjčením ještě jednou v mém upřímném srdci, jsem navždy vděčný.

Populární příspěvky z tohoto blogu

Kouzelné tenisky mého kamaráda Percyho

Kluk na větvi