Útěk do pekel



autor: František Niedl
nakladatelství: MOBA (Moravská bastei)
počet stran: 592

Autor má rád historii a a na jeho knihách je to vidět. Proto jsem si jeho knihu vybrala a začala číst. Moc jsem se na knihu těšila a vážně mě nezklamala.

Jde o životní příběh Pavla Vencla. Je to student filosofie, který ale svému studiu moc nedává a i celým svým životem jen tak proplouvá. Živí se jako profesionální hráč karet a s přáteli boxuje v klubu na Žižkově. Jeho úsměv okouzluje řadu žen a dívek, ale o zamilovanosti se nedá mluvit. Jeho životem zahýbá okupace. Musí se rozhodnout na kterou stranu se dát. Pavel si vybere tu složitější cestu, tak jako poté mnohokrát. Utíká a je to jen první útěk v řadě.


Stál jsem u okna a připadal si jak v řeckém divadle. Tam jsou herci také pod vámi a vy se díváte z tribuny. Pode mnou defilovala armáda v helmách nočníkovitého tvaru. Tvaru z kterého si dříve mnozí dělávali legraci. Mnohé však již legrace přešla. Okno bylo bez záclon a já bez oděvu. Dalo by se říct, že jsem byl úplně nahý. Za oknem byl patnáctý březen s vločkami mokrého sněhu, kterým jakoby se nechtělo ani dopadnout na zem, v předtuše neodvratného konce ve špinavé rozježděné břečce silnice.

Kniha je napínavá. Nejvíc se mi líbila část odehrávající se v Praze a první útěk. Přesto, že byl hlavní hrdina sobec, byl svým způsobem sympatický.  Některé jeho skutky byly až neskutečné a i když sám sebe
Hlavního hrdinu potkáváme v době, kdy se pro něj všechno mění, i když si to z počátku vůbec nepřipouští. Pavla zajímá jenom jeho vlastní zábava.  Hraje karty, chodí za děvčaty, dělá si zkrátka co chce a na nikoho se neohlíží. Nepočítá s tím, že by mohl mít v životě problémy. Myslí si, že se z každé šlamastyky jednoduše dostane díky svému šarmu, své drzosti nebo jenom tak díky štěstí které ho provází. A že toho štěstí má opravdu hodně. Jenomže občas je i štěstí unavené a tak musí Pavel utíkat.

Musím uznat, že hlavní hrdina je vykreslený jako nadprůměrně inteligentní egoista. Je to typ drsného chlapa, který se dostane z každého maléru. Jeho pohotovost v různých situacích je až neuvěřitelná. Je lehkomyslný a nějak si nepřipouští, že nic v životě není zadarmo.

Chlapci se velmi dobře bavili a zduřelé boule pod jejich plavkami nasvědčovali tomu, kam se ubírají jejich myšlenky. Né že bych se obával, že jí hrozí nějaké nebezpečí, na to byli dost disciplinovaní ta prasata. Ale uráželi holku, s kterou jsem přišel, a tím uráželi i mě. Vylezl jsem z vody, postavil se za jejich záda a zařval: "Achtung!"
Rázem bylo po zábavě a teď na mě všichni civěli. 





Kniha je napínavá. Nejvíc se mi líbila část odehrávající se v Praze a první útěk. Přesto, že byl hlavní hrdina sobec, byl svým způsobem sympatický.  Všechno co prožíval on jsem prožívala s ním, ani ten jeho egoismus jsem mu nakonec nevyčítala. Dokonale chápu, že měl takový úspěch u žen. Některé jeho skutky byly až neskutečné a i když sám sebe nikdy neoznačil za hrdinu, vždy se nakonec zachoval správně. Nevím jestli se dá věřit, že by to všechno mohl zvládnout jeden člověk. Nicméně v knize to fungovalo a díky tomu děj krásně plynul. Pavel umí několik jazyků, udělá doktorát z filozofie, bez větších problémů se naučí létat letadlem, jezdit na koni umí skoro okamžitě.

Děj má spád, hlavně první třetina knihy, pak se děj trochu zklidní, ale pořád je plný zvratů. Kniha se čte doslova jedním dechem i když má víc než 500 stran. Někdy, když čtu delší knihu, mám tendenci přeskakovat odstavce,někdy i stránky, a sama sebe musím nutit do přečtení opravdu každého slova. Tentokrát jsem opravdu každé slovo přelouskala a nemusela jsem se do toho nutit. Spíš jsem přemýšlela jak to udělat, abych mohla přečíst ještě jednu stránku a nemusela pracovat, uklízet, vařit...

S knihou procestujeme několik kontinentů a dostaneme se do různých situací. Byli jsme v luxusních restauracích i ve vězení. Někdy jsem se smála, jindy jsem trnula jak to s naším hrdinou dopadne. 

Knihu rozhodně doporučuji. Já sama se k autorovi ještě určitě vrátím a přečtu si jeho další práci.



Za knihu k recenzi děkuji nakladatelství MOBA

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Kouzelné tenisky mého kamaráda Percyho

Oldřich z Chlumu román a skutečnost

Kluk na větvi