Jonathan Strange & pan Norrell - recenze

Napsala: Sussane Clarková
Nakladatelství: Omega
Překladatel: Viktor Janiš
Počet stran: 968

Příběh nás zavede do Anglie na začátku devatenáctého stoleté. V té době, zdá se, nikdo z celé Anglie na magii nevěří. Pak se ale objeví samotářský pan Norrell a nechá obživnout sochy v yorské katedrále. Zpráva o návratu magie se brzy rozlétne po celé Anglii. Pan Norrell odcestuje do Londýna pomáhat vládě v boji proti Napoleonovi, nečekaně při tom narazí na nadaného mladého mága a vezme ho k sobě do učení. Společně ohromí celou zemi svými podivuhodnými skutky. Do jejich partnerství se však brzy vloudí rivalita. Pan Norrell se nikdy nezbavil svého tajnůstkářství a Jonathan Strange zase přitahuje ta nejdivočejší a nejnebezpečnější magie.

Sussane Mary Clarková  psala knihu jedenáct let. Je mi skoro líto, že jsem ji  já přečetla za pár dní, když si s ní dala tolik práce. Hned po vydání, v roce 2004, kniha vzbudila velkou pozornost. Získala řadu nominací a ocenění. Z ocenění které kniha získala v roce 2005 World Fantasy, Hugo, Mythopoeic Fantasy Award for Adult Literature atd. Vzhledem k tomu, že to byla první kniha  této spisovatelky, je to velký úspěch.

Na knize Jonathan Strange & pan Norrell mě nejprve upoutala její obálka. Já, na rozdíl od mých známých, mám ráda filmové obálky. Líbí se mi. Když jsem ji dostala poprvé do ruky, zaujala mě tloušťkou. Je to neuvěřitelně moc písmenek. Zpočátku mě děj vůbec nenadchnul. Děj pomalinku, poklidně plynul, probíhala jedna odborná diskuse za druhou. Vůbec si nejsem jistá okamžikem, kdyz se to změnilo a kniha mě začala bavit. Přestali mě rozčilovat věčné poznámky pod čarou a nijakost a nesympatičnost postav.

Myslím, že bych klidně dokázala přelouskat i daleko víc stránek. Příběh je rozvětvený, ale vše do sebe nakonec dokonale zapadne. Děj je prošpikován typickým humorem, ironií, ale i vážným tónem v dokonalém souladu. Líbí se mi jak autorka do příběhu zahrnula i známé skutečnosti z historie a osobnosti. Najdeme v ní historické hříčky a odkazy na všeobecně známé skutečnosti. Navíc nejde nezmínit prostředí viktoriánské Anglie, které mám spojené s romantikou a magii. Kouzla a magie tentokrát nejsou jen kulisa, ale vlastně hlavní činitel.

Postavy jsou rozporuplné. Pokud bych měla vybrat jednu, která se mi víc líbila, asi bych se nedokázala rozhodnout. Gilbert Norrell je arogantní, namyšlený mág, zahleděný do svých knížek, bez kterých nedokáže existovat. Je nedůtklivý, nespolečenský nejraději zavřený ve své knihovně je nudný a marnivý, přesto ho všichni obdivují - tedy alespoň zpočátku. Jonathan Strange rozhodně nepatří mezi pozorné společníky, lehce arogantní a velmi namyšlený. Pak si vyberte.

Na knize můžeme obdivovat dobře propracovaný svět, ve kterém vše dokonale zapadlo. Postavy jsou dobře zapamatovatelné a originální, zápletka, která se dlouho nezdá, ale nakonec vygraduje do velkého finále. Autorka prokázala výbornou představivost a fantasii. Její magie, která není jednoduchá. Musí se studovat, není to jednoduché a ne vždy se kouzlo podaří správně. Láska ke knihám, která je v příběhu všudypřítomná. Knihy jsou důležité nejen pro pana Norrella, ale pro celou společnost.

Kniha vyžaduje veškerou pozornost svého čtenáře. Jde o to, aby vám nic neuteklo a to ani poznámky pod čarou. Návrat magie a její využití je krásný námět zasazený do toho správného romantického prostředí. Rozhodně si udělejte čas a do knihy se pusťte, nebudete litovat.

Za knihu k recenzi děkuji Knihy Dobrovský a Knihy Omega

Knihu můžete zakoupit ZDE

Knihu Jonathan Strange & pan Norrell zakoupíte v knihkupectví knihy Dobrovský