Cizinka - recenze

napsala: Diana Gabaldon
překlad: Marie Fulková
nakladatelství:Omega
počet stran: 664

Cestování v čase. Už od pradávna s ním lidé koketovali a snažili se vymyslet způsob, jak by se mohli přenášet v čase. Je to častý námět knih, tentokrát k cestě do jiné doby nebyl použit žádný složitý stroj. Byla to náhoda, že se Claire přenesla o dve stě let zpět do minulosti. Na vlastní kůži zakusí život bez elektřiny a dalších vymožeností roku 1945.
Cizinka vypráví příběh ženy, která se ocitá sama v cizí době, bez jakékoli pomoci. Jediná její výhoda je znalost bylin a jejich léčivých účinků. Díky těmto vědomostem se jí podaří si v jiné době najít své místo. Ale ani tak to není jednoduché. Zvládne se přizpůsobit prostředí a době?

Diana Gabaldon je držitelkou tří akademických titulů. Překvapivě ze zoologie, mořské biologie a kvantitativní behavioriální ekologie.Než začala psát byla profesorkou na universitě. Je velmi úspěšnou autorkou, její knihy jsou překládány do 23 jazyků a vydávány v 26 zemích.

Na knihu Cizinka jsem se moc těšila. Je pravda, že jsem se trochu bála těch více jak 600 stránek. Nakonec jsem ji zhltla za pár dní a litovala, že není delší. Měla jsem trochu obavu, jak se autorka Diana Gabaldon vypořádá s cestou do minulosti. Dopadlo to moc dobře a vše bylo celkem přirozené. Překvapilo mě, jak lehce se Claire zapojila do života v jiné době. Jako by neměla žádné problémy s hygienickými podmínkami, s emancipací, se zvyky té doby atd. Nicméně mi to v příběhu moc nevadilo. Byl tak zajímavý, že jsem tohle vše lehce odpustila.

"Přestaňte!"vykřikla jsem polekaně. "Nesmíte s ním hýbat." Podívala jsem se na stůl, abych se ujistila, že ještě nějaká suchá látka zbyla. " Raději vám přivážu rameno k tělu. Nehýbejte se. "
Už nepromluvil, ale klidně seděl s výrazem úlevy, že už necítí žádnou bolest. Zmocnil se mě zvláštní pocit důvěrnosti s tím mladým Skotem a myslela jsem si, že za to může ten strašný příběh, který mi vyprávěl, a naše společná cesta trvající celou noc. Nespala jsem kromě svého manžela s mnoha muži. Ale ti, s nimiž jsem spala, ve mě museli vzbuzovat tentýž pocit důvěrnosti.Jakási zpětná vazba, pomyslela jsem si.

Claire je zvyklá samostatně uvažovat, samostatně jednat a myslet. Není zvyklá se podřizovat, skrývat své pocity a držet se zpátky. V roce 1945 je považována za velmi emancipovanou ženu, jako zdravotní sestra je zvyklá řešit problémy sama. Její manželství fungovalo převážně na dálku a teprve po válce je jí a jejímu manželovi umožněno se začít poznávat. Náhoda je však opět odloučí a Clair pozná jiného muže a zamiluje se. Bude se chtít vrátit zpět, nebo zůstane se svým milovaným?

Clair se mi moc libila. Byla odvážná, nepropadal panice, vždy si věděla rady. Myslím si, že způsob jakým se vyrovnala se situací byl až neuvěřitelný. Vůbec se nehroutila, brala vše tak, jak to přicházelo. Další postava, která se mi moc líbila byl Jaimie. Byl to muž činu, všechno dokázal, všechno uměl, všechno vydržel. Navíc krásný a chytrý a dokázal se vyrovnat s  emancipovanou ženou z jiného století.

Slyšela jsem námitky, že se v knize skoro nic neděle. Tento názor tedy rozhodně nesdílím. Podle mě je kniha plná událostí a napětí. Jamie je zde v roli prince na bílém koni, který svou vyvolenou dokáže zachránit z každého nebezpečí a Clair se mu snaží vyrovnat. Občas se mi stalo, že mi některé události nebo dedukce nebyly zcela jasné. Některé pasáže se mi zdály trošku nedotažené.

Kniha se mi líbila i svým zpracováním. Kvalitní vazba, pěkná obálka, která láká ke čtení.

Každému, kdo má rád historické romány, kde nejde jenom o romantiku bych knihu rozhodně doporučila. Zápletka, napětí, láska, zajímavé kulisy.  Moc dobře jsem se při čtení bavila. Kniha mě přiměla se zajímat o další díly a taky o seriál, který byl podle knihy natočený.

Za knihu k recenzi moc děkuji Knihy Dobrovský a Knihy Omega
Knihu Cizinka zakoupíte v knihkupectvích Knihy Dobrovský