Sítě



Autor: Petra Dvořáková
Nakladatelství: Host
Počet stran: 280 

Tři příběhy, tři pohledy do života žen. Spojuje je touha po jiném, lepším životě, ale všechny potřebují pomoc. Nedokáží se rozhodnout samy za sebe. Je to těžké, jít proti přesvědčení, tou obtížnější cestou. Raději kolikrát skousneme zuby, abychom měly doma klid a vyhnuli se hádkám a odsuzování.
Kristýna nemá moc dobré zkušenosti s muži. Teď se jí zdá, že našla toho pravého. Přizpůsobuje mu svůj život a vůbec si nevšimne, jak moc s ní Jáchym manipuluje. Je zaslepená láskou, řekli bychom, ale jde o lásku i ze strany Jáchyma? Karolína si také prochází svým peklem. Její milovaný manžel propadl náboženskému fanatismu. Odmítá jakékoli rady a rozumné argumenty a chce slepě následovat své přesvědčení. Nemá nikoho, kdo by jí pomohl. Jak se má vzbouřit proti všem, když má navíc na starosti své tři děti?  Poslední příběh vypráví o mladé ženě, která si myslí, že všechny její problémy se vyřeší jen pokud bude mít větší prsa. Najde si partnera, bude šťastná a spokojená. Tomuto cílí zasvětí všechno své konání. Z hodné a obětavé ženy se stává cynická manažerka, která se neohlíží na city ostatních. Musí si jen splnit svůj sen

Přesto, že Petra Dvořáková uvízla v mém hledáčku už díky ceně Magnesia litera, kterou získala za knihu rozhovorů Proměnné sny, k jejím knihám jsem se doposud nedostala. Vydala i knihy pro děti a já ji úplně pustila z hledáčku. Upoutala mě až kniha Sítě vydaná nakladatelstvím Host. Téma žen a jejich osudů, mě velmi zaujalo. 



"Kristýna pocítila tíseň. Zase ta situace, kterou tak nesnášela. A z které nemohla vyváznout jinak než s pocitem selhání. Buď zklame Jáchyma, nebo rozesmutní tátu. Pokud se rozhodne zůstat u otce, bude litovat, že není s Jáchymem. Pokud odjede, tátu to bude mrzet. O Tomáškovi ani nemluvě. Skoro litovala, že se na mobil podívala už teď dopoledne. Kdyby si na něj vzpomněla až po obědě, mohla by Jáchymovi bez problému napsat, že odpolední vlak už nestihne, a tudíž je rozhodnuto. Rychle se v sobě pokoušela situaci vyřešit. Jáchym to přece musí pochopit. Pokaždé když chtěla Kristýna k otci odjet, dával najevo nelibost. Občas dokonce utrousil výčitku, že Kristýna na otci nezdravě visí. "

Jde o příběhy žen, které touží po svobodě. Chtějí žít volně bez výčitek, tak jak si to vysnily. Jejich okolí je pomaličku vmanévrovává do sítě, kterou čím dál víc utahují, až jim nezbude prostor pro pohyb vlastním směrem. Kristýna se nechá ovládat svým partnerem a vůbec si nevšimne, jak moc s ní a jejím okolím manipuluje. Karolínu omezují náboženská přesvědčení jejího manžela a ona v sobě pomalu, ale jistě vidí obraz své matky, kterou nikdy nechtěla být. Naďa je manipulovaná všeobecnou představou o kráse ženského těla. Myslí si, že až tento ideál krásy naplní, vše se změní, vše bude v pořádku. 



Asi každá z nás, musí dělat ve svém životě ústupky. Musíme se přizpůsobit svým rodičům, partnerovi, dětem, všeobecnému mínění o tom co je správné a krásné. Pro spokojené vzájemné soužití jsou kompromisy a dohody nezbytné. Jak ale poznat rozumnou míru, kam ustoupit a kam už ne? Je velmi těžké se vzepřít svému okolí, lidem které milujeme. Chápala jsem pocity všech tří žen. Kniha je napsaná tak, že jsem se s nimi ztotožnila a jejich strasti a problémy silně prožívala. Přemýšlela jsem, jestli bych měla sílu udělat něco jinak, nebo bych se jen vezla s proudem, abych měla klid.

Nejvíc mě vtáhl příběh Kristýny. Opravdu se tato situace klidně může stát.  Když potkáme dokonalého partnera, moc po jeho minulosti nepátráme a věříme mu. Zamilovanost nám zatemňuje mysl a máme tendenci všechno omlouvat.  Nejméně mi přilnula k srdci Naďa s její touhou po dokonalosti, naopak mě její příběh nejvíc šokoval. Nevím jestli mě tyto krátké příběhy tak zasáhly proto, že jsem žena a podobné dilemata prožívám každý den, nebo proto jak dobře byla napsaná. 



Forma vyprávění mě nadchla. Každý příběh je napsán jiným stylem. Kristýnino vyprávění je doplněno pohledem psychologa, který celou situaci popisuje zvnějšku, jako pozorovatel. Dostaneme tak nový pohled na celou situaci. Kristýna své vyprávění svěřuje emailu, díky němu hledá pomoc u svého duchovního rádce. Vše se dozvídáme jen a pouze z dopisů mezi nimi. Už to, že zprávy píše, je jakási její forma vzpoury, snahy něco se situací udělat.  Nadin příběh je psán jednoduše. Je doplněn o úryvky  odborných textů.které nám dokreslují chování hlavní hrdinky. Pomáhají nám pochopit její pohnutky a myšlenky.

Petra Dvořáková má dar představit nám pocity druhých lidí. Nezaplétá se do zbytečných klišé, jde si svou vlastní cestou. Pokud čteme pozorně, zjistíme, že v jedné z hrdinek poznáváme tak trochu samy sebe. Možná proto jde o knihu, která zůstane s vámi i po jejím dočtení. Nesete si ji s sebou životem a pořád nad ní přemýšlíte.

Když jsem po knize sáhla, ani mě nenapadlo, jak moc mě zasáhne. Rozhodně by si ji měly přečíst všechny ženy. Pomůže jím podívat se na svůj život jinak. Zjistit, jestli to, jak žijeme, je ta správná cesta, po které chceme jít. 

Za poskytnutí knihy k recenzi děkuji nakladatelství Host
Knihu si můžete pořídit ZDE








Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Kouzelné tenisky mého kamaráda Percyho

Oldřich z Chlumu román a skutečnost

Kluk na větvi