Žena z horního patra



Claire Messudová


překlad:             Johana Eliášová


počet stran:       303

nakladatelství:   Host










Když jsem si knihu vybírala, chtěla jsem něco od autora, který není moc známý, ale jeho knihy jsou uznávané. Zaujala mě Claire Messudová. Její poslední kniha Císařovy děti nemají šaty byla přeložena do více než dvaceti jazyků. Byla nominována na PEN/ Faulkner Award a ocitla se na longlistu Booker Prize. Byla jsem zvědavá na její novinku. 

Výsledek obrázku pro žena z horního patra

Autorka

Hlavní hrdinkou románu ježena, které se snaží být vzorná. Vzorná studentka, dcera,sestra, kamarádka, zaměstnankyně.... Aby toho dosáhla, dokáže obětovat své sny, vzdát se svého života. Nora, uznávaná učitelka na základní škole, dostane nového žáka, Rezu Šahída. Okamžitě k němu cítí silnou přitažlivost, považuje ho téměř za své dítě. Když pozná jeho rodiče je ztracená. Zdá se jí, jako by najednou začala žít svůj sen, jakoby i její život mohl mít smysl. Najednou může realizovat své tajné sny. Postupně se zamiluje do Rezovi matky, Sireny bohémské umělkyně a jejího manžela, Skandara, vysokoškolského profesora. Doufá, že díky nim dokáže naplnit svůj život.


Jsem poslušná holka, hodná holka, holka, co mívala samé jedničky, spořádaná, dobrá dcera, ambiciózní v práci, nikdy jsem nikomu nepřebrala kluka a nikdy jsem nenechala žádnou kamarádku ve štychu, zvládám problémy svých rodičů a zvládám problémy svého bratra, a v žádném případě už dávno nejsem holka, je mi přes čtyřicet, sakra, v práci se mi daří, jde mi to s dětmi, držela jsem matku za ruku, když umírala,v tu chvíli i ty čtyři roky umírání před tím, a každý den volám otci - přesně tak, každý den, a jak je tam u vás na protějším břehu, tady je zataženo a taky trochu dusno.


Žena z horního patra je synonymum pro ženu s nenaplněným životem. Nemá přítele ani dítě. Své myšlenky může svěřovat jediné přítelkyni, která však má svůj život. Svou lásku obrátila na své žáky. Je vynikající učitelka, ale tato pozice ji nenaplňuje. Chce být nezávislá umělkyně obdivovaná a milovaná. Sama o sobě tvrdí, že je vyhladovělá, ale neumí se nasytit.

Bojí se závislost. Připoutat se k někomu, je pro ní závazek, který ji děsí. Nechtěla žít obyčejný život ženy, matky, ale čím je starší tím víc jí chybí něčí blízkost. Je spolehlivá, plní své závazky, ale její život ji nudí, připadá si šedá, nezajímavá až neviditelná. Myslí si, že jediný kdo jí vidí jsou Šahídovy. Plně se ponoří do vztahu k této rodině. Díky nim se její vnitřní život změní, připadá si konečně naplněná. 


Život nemusí být lehký, hlavně když není prázdný.
Lise Meitnerová


Autorčin styl psaní se mi moc líbil. Neměla jsem potřebu přeskakovat řádky, ani při dlouhých popisech pocitů hlavní postavy. Přesto, že spisovatelka píše v dlouhatánských větách, kniha se četla moc dobře. Už jenom proto abyste si vychutnali hru Messuové se slovy, stojí za to knihu si přečíst.
Hlavní postava mě zaujala, její pocity nenaplnění, zamilovanosti, zklamání jsou dokonale uvěřitelné. Všechno jsem prožívala s ní. Vedlejší postavy jsou jen pro dokreslení děje, hlavní je vnitřní život Nory. 
Příběh v knize je jen doplněk, jde o úplně obyčejný život, který může prožít každý z nás. A právě v tom je to kouzlo. Není nijak překvapivý, nejsou v něm velké zvraty, ale knize to v ničem neubírá. Možná, kdyby byl děj plný zvratů, zastřelo by to bohatý vnitřní život hlavní postavy. Musím přiznat, že čtení knihy mě přimělo hodně přemýšlet o vlastním životě a mých snech.


Za knihu k recenzi děkuji  knihy.idnes.


Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Kouzelné tenisky mého kamaráda Percyho

Oldřich z Chlumu román a skutečnost

Kluk na větvi