Jak stvořit dívku



Autor: Caitlin Moranová
Překlad: Petra jelínková
Nakladatelství: Host
počet stran: 340

Příběh velmi divokého dospívání. Čtrnáctiletá Joana vyrůstá ve skličujícím prostředí. Matka zrovna prožívá poporodní depresi, otec se snaží prosadit na hudební scéně. Ona sama se necítí moc dobře ve vlastní identitě. Myslí si, že je moc tlustá a nezajímavá. Když si navíc utrhne v místní televize ostudu, rozhodne se všechno změnit. A vezme to pěkně z gruntu. Změní celou svou osobnost, oblečení, účes, a hlavně jméno. Je z ní někdo úplně jiný. Stane se  Dolly Wildeovou, vtipnou gotičku a sexuální průzkumnici.

Ve čtrnácti jsem prožívala první hluboký záchvěv vlastní sexuality. Byla to první neomezená slast, jakou jsem zakusila. Protože jídlo došlo, knížky se dočetly, gramofonové desky dohrály, oblečení se rozpadlo a televize přestala v jednu ráno vysílat - ale při onanování jsem se mohla zamknout v pokoji a prožívat jeden orgasmus za druhým, představovat si milióny lidí a nikdy nepřestat. Tedy až na malé svačinky či osvěžující zdřímnutí, pokud to bylo třeba. 


Joana alias Dolly je velmi cílevědomá dívka. Rozhodla se, nehleděla na problémy, a své předsevzetí splnila. Ne každý má takovou sílu a odvahu. Na své kariéře hudební recenzenty pracovala velmi tvrdě i přes překážky. Neměla peníze na nákup desek, a přesto to nevzdala a hledala cesty jak je získat. Když vystupuje jako Dolly je najednou někdo jiný. Má odvahu, je zábavná a vtipná. Podle mě má velmi zvláštní vztah k sexu. Není vůbec stydlivá, jde ji  o to mít pověst sexuální průzkumnice a velmi ji záleží na tom, co si o ni její sexuální partneři myslí. Jejím velkou touhou je, aby "byla dobrá v posteli". 



Život Joany není dokonalý. Její rodina žije na malém městě, jejich finanční prostředky jsou velmi omezené, zábava dětí spočívá převážně ve sledování televize. Joana by chtěla víc, chce být NĚKDO, chce aby jí okolí její život závidělo. Proto se snaží být za každou cenu oblíbená a zábavná zlobivá holka, aby jí všichni brali a ona se mohla bavit. Po změně identity najednou poznává zajímavé lidi, chodí na večírky, vydělává své první peníze a zažívá své první sexuální dobrodružství.

Když si přečtete životopis Caitlin Moranové, zjistíte, že plno informací v knize korensponduje s jejím vlastním životem. Je z velmi početné rodiny, od šestnácti pracovala jako recenzentka pro hudební časopis atd. Je jen otázkou jak moc biograficky pojala vyprávění o své hrdince. Autorku známe z jejích knih Morantologie a Jak být ženou. Jde o velmi dobře přijímané knihy, které otevřely Caitlin dveře na náš knižní trh. 





















Kniha je každopádně dobře napsaná, je čtivá a člověk se i dobře baví. Podle mě se nás snažila autorka co nejvíc šokovat a trošku to přehnala. Nad některými scénami jsem jen kroutila hlavou. Tohle že jsou myšlenky a touhy takhle mladé dívky. Možná už jsem na tuto knihu stará a nedokázala jsem ji dostatečně ocenit. Nicméně kniha splnila účel a já se bavila a hlasitě smála nad nešikovností a neobratností zlobivé holky. Rozhodně se nejedná o knihu návodů na to, jak žít. Vše se musí brát z rezervou.

Celkově ve mě kniha zanechala celkem příjemný dojem. Zdá se mi, jako by si autorka dělala trochu legraci sama ze sebe. Joana alias Dolly byla občas trapná, dokázala ze sebe vychrlit jednu hloupost za druhou, prováděla kousky, za které bych ji občas dala přes pusu, být její máma, ale co chcete od puberťačky, která si myslí, že svět je tu jen pro její zábavu. 


Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Kouzelné tenisky mého kamaráda Percyho

Oldřich z Chlumu román a skutečnost

Kluk na větvi