Vidořád - recenze

napsala: Samantha Shannová
nakladatelství: Host
přeložila: Lenka Kapsová
počet stran: 519

Druhý díl velmi propracované představy budoucnosti. Co by se mohlo stát, kdyby se mezi námi vyskytovali vidoucí? Přijali bychom je s otevřenou náručí a využívali jejich schopnosti, nebo bychom je pronásledovali a krmili jejich aurou Refájce. Začteme se do pokračování osudů Paige Mahoneyové, které se povedlo utéct z kolonie a vrátit se do Londýna. Zapomene na své útrapy a bude žít stejně jako předtím, nebo se zasadí o změnu systému? To by nebyla Paige, aby si nenadrobila nové problémy, udělala si nové nepřátele.

Samantha Shannová je mladá autorka, která začala psát ve svých patnácti letech. Její prvotina Kostičas získala po celém světě velké ohlasy. Přitom jde pouze o první část sedmidílné série. Autorka zrovna pracuje na úpravách třetího dílu. Navíc jsou prodaná i filmová práva  a tak se brzy můžeme těšit i na film.  Na trailer ke Kostičasu se můžete podívat ZDE

" Jsme jenom obyčejné nuly, Paige. Když budeme držet hlavy u země , nikdy nás tam nepošlou. "
" Nejsme žádné nuly. Jsme Sedm pečetí, jeden z nejproslulejších gangů v centrální kohortě. A nemuseli bysme klopit hlavy k zemi, nebýt Scionu. Nebyli by z nás zločinci. Ani nuly, když jsme u toho. Musíme dát syndikát znovu dohromady, než zprovozní ten detektor. "
" A co podel tebe máme dělat? "
"Bojovat. "
"Proti Scionu? Eliza zavrtěla hlavou. " Prober se Paige. Sněm nepřirozených s tím nikdy nebude souhlasit."

Na pokračování dobrodružství jsem se moc těšila. Rozhodně jsem nebyla zklamaná. Tentokrát už autorka nemusela vysvětlovat jednotlivé řády a prostředí, nekonal se velmi nudný úvod. Rovnou jsme zapadli do děje. Pro mě hned od začátku velmi napínavého. Několikrát jsem se bála o Paige o její zdraví a život. Prostředí ve kterém žije je velmi drsné a pro ránu se nejde nikdy daleko.

Moc se mi líbí svět, který autorka stvořila. Je v něm plno intrik, lží, zákeřností. Lidé jsou odkázáni jen na to, co jim jejich představitelé chtějí sdělit. Málokdo z řad běžných občanů - amaurotiků ví celou pravdu o fungování jejich systému. Svět je originální, má své zákonitosti a své tajemství. Vůbec nemám strach, že by se v dalších dílech neobjevilo nové tajemství. Moc se mi líbí i názvy jako nočňátko, kočena, kanálče. Zní to tak zpěvavě a hezky. Známe numy, jednotlivé stupně vidoucích, jsou tu vigilové. Všechno je tak hezky propracované a navíc celkem přehledné. Přesto, že od čtení Kostičasu už pár měsíců uběhlo, neměla jsem problém zapadnout do prostředí a do děje.

Hlavní hrdinka Paige je velmi odvážná, vyjímečná mladá žena. Navzdory prostředí ve kterém vyrostla zná soucit. Už to není ta poddajná dívka, která bez odporu poslouchala svého vidopána. Dokáže mít svůj názor, své představy o dalším postupu a nebojí si je prosadit.  Dospěla, díky tomu, že se musela spolehnout jen sama na sebe zjistila co je důležité. Je daleko tvrdší a odvážnější. Vždy myslí spíš na své blízké než na sebe. Navzdory tomu, že je to mladá dívka, dokáže bojovat. Její protivníci ji dokáží zaskočit, což je velmi nebezpečné. Další výraznou postavou byl opět Strážce, i když jsem si ho neužili tolik jako v prvním díle. I tentokrát si navzájem s Paige zachraňují životy a pokračují ve svém sbližování. Nemůžeme zapomenout na Nicka, který je velký kamarád, vždy připravený pomoci. Je plný lásky a přátelství. Jaxon Hall rozporuplná postava. V Kostičasu byl rozhodně klaďas, ale ve Vidořádu se Paige otevřely oči a ona zjišťuje, že ne všechno je jenom pozitivní. Není si jistá, jak to s Jaxonem vlastně je. Chvíli je přesvědčena o tom, jak mu na ní záleží, za chvíli si myslí, že ji jenom využívá.

Příběh je opět plný napětí a překvapivých zvratů. Je daleko drsnější, častěji umírají lidé, častěji teče krev. Musím říct, že některé věci jsem vůbec nepředvídala a dost mě překvapily. Autorka to s napětím umí a dokáže ho dobře začlenit do děje. Mrzí mě otevřený konec, nutí nás to netrpělivě čekat na další díl - teprve třetí ze sedmi - to bude tedy dlouholetá závislost.

Za knihu k recenzi děkuji Nakladatelství Host