Šantaram - recenze

Napsal: Gregory David Roberts
Nakladatelství: Radioservis
Přeložil: Tomáš Bicek
Počet stran: 750

Hlavní hrdina převážně autobiografického románu Šantaram přilétá do Bombaje, aniž kdo tuší, že jeho příjezdu předcházel útěk z přísně střežené australské věznice, kde si odpikával devatenáctiletý trest za loupežná přepadení. Loupil, aby ukojil svou závislost na heroinu, kterou si vypracoval po rozpadu rodiny. V Bombaji získává přátele, kteří mu pomohou zorientovat se v tamějším životě, ale další životní zvraty ho opět dostávají do vězení a posléze na cestu mafiány, pašeráka i bojovníka v afghánské válce.
Román Šantaram je silný a napínavý příběh. Ale je to také výpověď o citech, hledání dobra, hodnotě rodiny a lidského života i jeho smyslu. Kniha je také označována jako "novodobý Motýlek" a o vydání okamžitě získala mezinárodní věhlas a uznání.

Při čtení životopisu Gregory Robertse zjistíme, že je v něm plno podobností se životem naše knižního hrdiny. Byl dokonce i ve vězení z kterého uprchl. Po svém útěku procestoval řadu zemí. Byla by velká škoda takto barvité životní osudy nepřepracovat na knihu. No řekněte, kdo by to dokázal vymyslet? O svém životě napsal knihu Šantaram,  která se dočkal mezinárodního uznání. Rozhodl se věnovat psaní a pracuje na volném pokračování své knihy. Žije střídavě v několika zemích.

Zjištění, že řada prvků v knize je autobiografických a opravdu se stala, mě fascinovalo. Jeden člověk toho za tu krátkou dobu stihl tolik. Život hlavního hrdiny je jako na houpačce, chvíli nahoře, dlouho dole a pořád dokola. Přesto, že jeho osudy jsou tak rozporuplné a ne vždy se řídí zákonem - teda převážně se žádným zákonem neřídí, není bezcitný. Dokáže se vcítit do druhých lidí a bezpráví a chudoba ho dokáží zasáhnout.

Na knize mě nejprve zaujalo její zpracování. Obálka ve vás okamžitě vyvolá spojení s Indií. Opravdu na první pohled zaujme. Navíc, kniha je rozdělena do tří publikací a propojená vsunovacím obalem. Můžete je tak  mít v poličce společně, ale číst je odděleně. Vysunete si jen tu, kterou aktuálně čtete. Je to praktické, pokud s knihou cestujete. Jako reklama - skvělé.

Kniha je opravdu rozsáhlá, ale od první stránky zajímavá a moc dobře se čte, Byla jsem na ní zvědavá, anotace opravdu zaujala. Navíc velká část děje je umístěná do Indie. Země, kterou máme spojenou s vůní koření a exotiky. Vždy mě zajímalo, jak tam obyčejní lidé žijí. Díky knize Šantaram, mám pocit, jako bych tam byla a poznala plno zajímavých lidí a dozvěděla se něco nového o jejich kultuře, způsobu života a hodnotovém žebříčku, který je nastaven jinak, než jsme zvyklí.

Děj knihy je velmi akční, pořád se něco děje, jako by se autor rozhodl, že nás nenechá ani chvilku si oddechnout. Hlavní postava Linbába má sice potíže s respektováním jakýchkoli pravidel, ale srdce má na správném místě. Knihy je plná pasáží, nad kterými je nutno se zamyslet. Rozhodně to není typ příběhu, který přečtete a rychle zapomenete. Uvízne vám v hlavě.

Linbábá mě pořád překvapoval. Svou inteligencí, svým vztahem k ostatním lidem, tím jak žil a jaké chyby byl schopen udělat. Za chyby se platí a i náš hrdina platil. Měl ale víc štěstí než rozumu a ze všeho nakonec vyvázl.

Rozhodně budu ráda, pokud se na trhu objeví další kniha pana Robertse. Nevím jistě jaký je to člověk, ale rozhodně je to výborný spisovatel.

Knihu můžete zakoupit ZDE