Amatér - recenze

Autor: Robert Littell
nakladatelství: MOBA (Moravská bastei)
počet stran: 304

Myslíme si, že máme svůj život pevně v rukách, naplánovaný. Najednou se něco stane. Něco, co nemůžeme ovlivnit,co se stane bez ohledu na naše plány a přání. Život nám najednou nedává žádný smysl, připadá nám naprosto zbytečný.

Charlie Heller je kryptograf, jeho prací je luštění šifer. Je jen malé kolečko v soukolí Ústřední zpravodajské služby. Jeho poklidný život naruší teroristé, kteří zabijí jeho snoubenku. Jeho svět se zhroutí. Neví, jak dokáže bez Sarah žít, jak zaplní svůj den. Co jen si počne. Když se setká s otcem Sarah, dostane nový životní cíl. Rozhodne se pomstít. Doufá, že díky pomstě dostane šanci na nový život. Své pomstě podřídí vše.

"Nesouvisející detaily. Útržky. Záblesky (strachu?): hlavní vchod konzulátu se s vrznutím otevřel: "Vylézají," zaječel někdo vysoko posazeným hlasem, jediný tank zaparkovaný na ulici (víc jich Němci nepovolali, protože pásy ničí asfalt) s trhnutím popojel a líně otáčel věž, dokud nenamířil kanón přímo na otevřené dveře, přímo do zorného pole vyšla Sarah Diamandová, snášel se deštík tak jemný, že by se dal označit za mlhu, Sarah mu nastavila tvář, jako by ji nastavila slunci, kdyby svítilo, vůdce teroristů stál hned za ní, až oplzle blízko, levou rukou ji pevně držel přes prsa, pravou ji tiskl k lebce egyptskou devítimilimetrovou parabellu, ručně malovaná palestinská vlajka, která schlíple vysela z balkónu v prvním patře, pouštěla barvy."

Příběh Charlie Hellera je příběh pomsty. Věří,že rčení oko za oko, zub za zub má něco do sebe. Myslí si, že když zabije teroristy, kteří jsou zodpovědní za smrt jeho lásky, dostane možnost žít dál. Podstoupí značná rizika a dostane velký pytel štěstí. Ten pytel je tak velký, že se tomu ani nechce věřit. Tolik štěstí prý může mít jen amatér.

"Amatér je ten, kdo si myslí, že když už se něco dělá, má se to dělat nepořádně."

Pokud by se kniha odehrávala někde jinde, tam kde to neznám, asi bych si ničeho nevšimla. Jenže autor zasadil děj knihy do Československa. Je až neskutečné, kolika chyb se autor dopustil. Nejen že Vltava v jeho knize teče jinudy než jsme zvyklí, v Praze jsou neexistující ulice, ale i uspořádání hlavních turistických míst se autorovi nepovedlo. Pokud bych měla vypisovat všechny zeměpisné chyby, dosáhla by tahle recenze obřích rozměrů. Pro mě to byl velmi rušivý element.

Kniha je čtivá, děj napínavý. Podíváte se pod pokličku práce CIA, kódování, politikaření, kdy není jasně vymezená hranice mezi dobrem a zlem. Moc si mi líbily některé rčení a citáty i to, jak se Heller pokoušel zjistit totožnost Shakespeare. Máte skoro pocit, že všichni špióni té doby, měli touhu odhalit pravého autora Hamleta. Rozhodně mi byl hlavní hrdina velmi sympatický. Dokázala jsem porozumět jeho touze pomstít se. Chápala jsem jeho postoje a nálady a tím se pro mě kniha stala velmi čtivou. I další postavy v knize měly co říct. Otec Sarah s jeho životním příběhem, který si toho hodně prožil. Eliška, trochu bláznivá realistka, která si pořád plete přísloví a přesto je pořád používá.

Kniha měla zvláštní filozofický nadhled, některé citáty a postoje do děje dokonale zapadly. Přitom se příběh nevyhýbal ani smrti, pokoření, neúspěchům, ne vše se v životě povede, ne vše je dokonalé.

Na knihu jsem byla velmi zvědavá, líbila si mi anotace i obálka. Po odhalení nepřesností už jsem neměla důvěru ve vyprávění, pořád jsem hledala chyby. Je to škoda, protože příběh jako takový měl něco do sebe, postavy byli realistické, zápletka byla originální i když pár slabých míst bych tam taky viděla.

Za knihu k recenzi děkuji nakladatelství MOBA

Knihu si můžete pořídit ZDE