Dáma ve zlatém - recenze

autor: Anne- Marie O´Connorová
nakladatelství: Metafora
počet stran: 456

S knihou se vrátíme do minulosti. Nejprve navštívíme předválečnou Vídeň, plnou kaváren, umění a hudby. Podíváme se mezi vídeňskou smetánku, kde se v soukromých salónech schází umělci a vybraná společnost.  Podrobněji se budeme zajímat o bohémského malíře Gustava Klimta a jeho obrazy. Jako modelky mu často stály bohaté a vzdělané dámy, jejíž portréty dodnes obdivuje celý svět. A právě historie těchto obrazů nás bude nejvíce zajímat.
Idylické  časy netrvají věčně, přichází doba Adolfa Hitlera, doba pogromů a perzekucí vůči židům. Z privilegovaných bohatých rodin se ze dne na den stanou méněcennou rasou, která je hubena a její majetek rozkraden. Zmizí řada krásných uměleckých předmětů, mezi jinými i Klimtovy obrazy. Ne všechny se dožijí konce války.

Klimtovy malby se mi moc líbí. Mají v sobě velký pozitivní náboj. Dnes jsou velmi populární, můžete je najít na hrnečcích, porcelánu, pohlednicích. Myslím, že ty nejznámější známe skoro všichni. Škoda jen, že jsem ještě nikdy neviděla originál, ale i reprodukce na mě silně zapůsobily. Proto jsem si nenechala ujít tuto knihu. Měla jsem ji v elektronické podobě, což mě moc mrzelo, protože jsem neviděla obrazy a fotky, které v knize jsou. Proto jsem rozhodnutá, dodatečně si knihu prolistovat.

Jde historický pohled na vznik a putování jednoho obrazu. Jen jedna malá část se věnuje přímo Klimtovy a jeho slavné modelce Adele. Zbytek knihy se věnuje rodině a příbuzným těchto hlavních představitelů a historii obrazu. Poznáme hrůzy války, ale i poválečnou podobu Vídně a smýšlení jejich obyvatel. Podíváme se na dobrodružnou cestu dědiců Adele za získáním obrazů zpět.

Klimt tíhl k nové společenské vrstvě, k vídeňským průmyslníkům, kteří se vypracovali vlastním úsilím a z nichž mnozí byli Židé. Tito lidé ochotně kupovali nové obrazy odmítané státními muzei. Klimt se pro tuto rodící elitu stal něčím na způsob sexuálního symbolu. Jeho charisma umocňovala bezstarostná nevšímavost k pokrytectví vídeňské společnosti, v níž vládl Janus, bůh dvou tváří, kde muži z významných rodů skrývali své styky s prostitutkami, případně se sladkými dívenkami z nižší společnosti, a kde se od počestných žen čekalo předstírání, že se jim oškliví sex.
Klimt měl ženy rád.
Jeho doba pohrdala otevřenou ženskou smyslností a považovala ji za úchylku nebo projekt hysterie, kterou je nutno léčit. Klimtovy elegantní erotické kresby spíše tušeného nežli viděného naznačovaly, že sexuálním touhám žen velice dobře rozumí.

Když jsem si knihu pořizovala, doufala jsem, že se dozvím víc podrobností hlavně ze života samotného Gustava Klimta. Byl to bohém, který měl rád ženy. přesto byl velmi pracovitý a zodpovědně se staral o svou rodinu. To mě trochu zklamalo. Zajímal mě vztah mezi malířem a jeho můzou Adele, ale z knihy se nic nového nedozvíme. Velká pozornost je věnována hlavně válečným a poválečným osudům rozvětvené rodiny krásné Adele a jejich přátel. Můžu říct, že jsem se chvílemi ztrácela ve změti jmen a vztahů mezi nimi.

Jde o čtivě psanou historickou studii. Nečekejte žádné hodnocení, autorka pouze interpretuje fakta, nicméně hodně zajímavá fakta. Kniha je rozdělená do třech částí. V první nám dává  nahlédnout na život v předválečné Vídni. Vznik slavného obrazu, ale i život tehdejší společnosti. Autorka se zaměřila i na život tehdejších žen, na možnost vzdělání a pracovní realizaci tehdejších dam. Jaké měly možnosti a čeho mohly dosáhnout. V druhé části se podíváme na perzekuce židovského obyvatelstva, na hrůzy války a jak je lidé prožívaly. Je to někdy opravdu velice smutné čtení. V třetí a poslední části se ocitneme v období  které začíná koncem druhé světové války s končí rokem 2006. V tomto období se potomci Adele a jiných okradených rodin, snažili dostat k majetku, který jejich rodinám patřil. Jak se jim to povedlo? Je jejich nárok oprávněný?

Výsledek obrázku pro dáma ve zlatémVýsledek obrázku pro gustav klimtVýsledek obrázku pro gustav klimt

Nečekejte žádnou beletrii, jde opravdu o historickou studii. Je napsaná celkem poutavě. Mě osobně se líbila nejvíce první část. Ta mě nejvíc zajímala. Druhá část byla hodně smutná, tady už jsem se trochu ztrácela v spojeních mezi různými příbuznými. Nicméně osud rodin mě zajímal, některé části byli o dost napínavé. Třetí část knihy byla pro mě nejméně zajímavá. Popisovala hlavně průběh procesu o navrácení obrazů původním majitelům.
Pokud se chcete dozvědět podrobnosti o naší historii, rozhodně knihu doporučuji.

Za knihu k recenzi děkuji Palmknihy
Knihu si můžete pořídit ZDE