Napsal: Robert M. Lindner
Počet stran: 288
Nakladatelství: Portál

Vzhledem k těmto predisponujícím a přitěžujícím faktorům nepovažuji za nijak zvlášť překvapivé, že moje účast na Kirkově psychóze poněkud narušila onu duševní rovnováhu, již jsem se vždy pyšnil, a zavedla mě na dohled od psychické poruchy. Každý z nás má v sobě oblasti snížené rezistence a v psychickém brnění i toho nejsilnějšího se najde zranitelné místo. V tomto případě se materiály Kirkovy psychózy setkaly s mou Achillovou patou a zapadly do sebe jako kolečka v hodinách.

Podívat se pod pokličku práce psychoanalytika a setkat se, byť pouze na řádkách knihy, s jeho pacienty, mě moc lákalo. Co vlastně způsobí u člověka duševní poruchu a jak se dá léčit duše pacienta? Ještě dnes řada lidí bere psychiatry a psychoterapeuty spíše jako šarlatány, kteří berou peníze jen za to, že poslouchají příběhy cizích lidí. Robert Lindner nám poodhalí roušku tajemství své práce. V knize nám podrobně popisuje, jak při léčbě svých pacientů postupuje. Krok za krokem nás provází tím, jak přemýšlel, jak své klienty vedl po čas celé léčby. Popisuje nám své úspěchy, ale nevyhýbá se ani líčení svých neúspěchů.

Kniha je napsaná tak, že se čte doslova jedním dechem. Nejen že jsou jednotlivé případy opravdu zajímavé, ale i práce psychoanalytika je líčená velmi poutavě. Bavilo mě, sledovat postup terapeuta a rozkrývat jednotlivé osobnosti. Pomalu objevovat příčinu jejich problémů a pozorovat jejich přeměnu v důsledku léčby. Stala jsem se jakýmsi voayerem při sledování minulosti jednotlivých pacientů. Svému terapeutovi odhalili i skutečnosti, které by neřekli nikomu jinému. Už jen získat takovou důvěru je umění, ale jen díky tomuto důvěrnému vztahu mohla následovat léčba a pochopení, co mohlo danou poruchu způsobit.

Kniha je psaná věcně, poutavě, spisovnou řečí a je protkána řadou cizích slov. Jsou ale většinou všeobecně známé i široké veřejnosti, proto nemusíte mít obavy, že budete muset knihu číst se slovníkem. Naopak, styl psaní dodává knize punc opravdové, seriózní práce. Díky tomu vůbec nepochybujete o profesionalitě autora. Ke svým pacientům přistupuje s otevřeným srdcem. Zdá se, že když o nich píše, snaží se nás přesvědčit, že i když někteří spáchali hrozné činy, dělali to jen díky své nemoci. Některé osudy, které jsou nám v knize představeny, jsou opravdu velmi smutné.

Jen málo lidí dává do své práce tolik ze sebe jako autor. Poznáme, že o svých pacientech přemýšlí i mimo terapie, a neváhá obětovat pro ně i svůj volný čas. Svou prací doslova žije a tohle nadšení nám v knize předává.

Rozhodně doporučuji přečíst všem, protože nikdo nejsme imunní a hranice mezi duševním zdravím a nemocí je velmi tenká, jak dokládá i poslední případ v knize. Je důležité pro každého z nás dokázat porozumět svým pocitům a strachům. Přesto, že kniha poprvé vyšla před šedesáti lety, má rozhodně i dnes co říct.

Za knihu k recenzi děkuji nakladatelství Portál

Knihu můžete získat ZDE