Dravec - recenze

Autor: František Uher
Nakladatelství: MOBA (moravská bastei)
počet stran: 304

Detektivní příběh z domácího prostředí. České detektivky jsou stále velmi oblíbené pro nás čtenáře. Můžeme číst o tom co známe.

S hrůzným nálezem mrtvého těla mladé dívky se původně krásný den, mění v noční můru. Rozjíždí se složité vyšetřování, kterého se ujímají tři ostřílení kriminalisté. Inspektoři Čemus, Plevák a Just. Jde o zkušené vyšetřovatele, ale podezřelých je hodně a najít mezi nimi skutečného pachatele je úkol velmi obtížný. Do cesty se detektivům plete i nedokonalá legislativa. Dokáží překonat všechny překážky a vyřešit složitý příklad.

"Policisté měli za dvacet minut jasno v tom základním. Eliška Caldrová zemřela v pondělí kolem dvaadvacáté hodiny následkem zblízka vypálené střelné rány do krku.
Patrně zákeřně zezadu. Použitou zbraní byla pistole nebo revolver menšího kalibru. To byl pouze spekulativní závěr, na kterém se kriminalisté shodli se soudním lékařem. Doktor Vajs byl zkušený praktik, jako důchodce se z metropole uchýlil na rodný venkov. Mladí lékaři odcházeli do zahraničí, čerstvý důchodce tak vyslyšel volání a prodloužil si aktivní věk."

Při procházce, na odlehlém místě, najde malá holčička mrtvou mladou dívku. Jde o studentku, která bydlí ve stejné vesnici, což usnadní její identifikaci, Tím ale vše snadné pro vyšetřovatele končí. Najít vraha bude velký oříšek. Malé město, kde každý každého zná, jim bohužel ve vyšetřování nepomůže. Ne že by neměli dost podezřelých, ale kdo z nich je ten pravý, ten který připravil o život mladou dívku?

Velké plus knihy je, že je zasazená do malého města. při čtení máme pocit, že je to naše malé město a že v postavách poznáváme své známé a sousedy. Problémy, které mimo vyšetřování detektivové řeší jsou nám velmi dobře známé a tím se lépe zapojíme do děje. Některé pasáže se mi zdají moc dlouhé, popisy situací a prostředí přehnaně popisné. Knížce bych vyčetla málo akčnosti. Vše se jen líně převaluje a jen pomalu se dostává k jádru věci, tedy k vyšetřování vraždy.

Kniha nám představuje skutečné policejní prostředí. Můžeme se podívat pod pokličku vyšetřování vraždy. Nejde o žádnou senzační policejní práci, ale o rutinu, kterou musí naší vyšetřovatele zvládat a která jediná je přivede k výsledku - dopadení pachatele. Postupují přímočaře a systematicky studují stopy a výpovědi svědků. Nenajdete zde šestým smyslem obdařeného detektiva, který dokáže zjistit pachatele jen tím, že si pročte materiály, nebo si promluví s podezřelými a tím odhalí vraha.

V detektivce nenajdeme žádnou hlavní postavu. Vyšetřování vedou tři detektivové, ale ani jeden z nich není pro čtenáře nějak bližší. Jsou to jen mlžně vykreslené osoby, jejichž hlavním účelem je vyšetřování. To je možná škoda, čtenář by se možná rád vžil do jedné z osobností a jejím prostřednictvím děj víc prožil. K popisu je použitá spisovná čeština, kterou už dnes v hovoru používá jen málokdo. Zakomponováním více hovorových slov, by se určitě dialogy postav více zlidštili.

Jde o klasickou českou detektivku, která určitě zaujme mnoho čtenářů svou propracovaností.

Za poskytnutí knihy k recenzi děkuji nakladatelství MOBA

Knihu si můžete pořídit ZDE