Gerron - recenze

Gerron

autor: Charles Lewinský
překladatel: Eva Pátková
nakladatelství: Mladá fronta
počet stran: 416

Kurt Gerron, známý německý herec a režisér. Dostal od života, úspěch, slávu a bohatství. Myslel si, že on je někdo, že patří mezi elitu. Nepočítal s tím, co všechno se může stát, měl možnost uprchnout, ale nevyužil příležitosti. Do reality druhé světové války se naplno probral v Terezíně, kam byl i se svou ženou transportován. Ani zde se nechtěl vzdát, hrál divadlo, bavil diváky, tak jak na to byl zvyklí.
Dostal možnost zachránit si život, natočit propagandistický film o krásách života v Terezíně. Jeho dilema spočívalo v tom, jestli zhotovit film plný lží, nebo se vzepřít, což by znamenalo jistou cestu do Osvětimi. V roce 1944 už nikdo neměl iluze o tom, co tato cesta do pracovního tábora znamená.

Tahle kniha mě lákala svým příběhem. Příběhem známého, milovaného a obdivovaného člověka, který se nakonec ztratil v davu. Byl jedním z mnoha. Jak se s tím dokázal vyrovnal člověk zvyklí na slávu a bohatství?
Knihy o druhé světové válce si zařazuji ke čtení často. Člověk by měl vědět jaké hrůzy se děly. Myslím si, že pokud lidé budou znát celou pravdu o válce a holokaustu zvlášť, bude daleko menší pravděpodobnost, že se bude historie opakovat.

Charles Lewinský nám vypráví příběh jednoho člověka, jednoho herce. Podíváme se na jeho dětství, seznámíme se s jeho milovaným dědečkem. Prožijeme s Kurtem Gersonem celý život, léta školy, i první světovou válku. Tím ho začneme mít rádi a není nám lhostejný.

Kdyby člověk věděl jak to skončí, chtělo by se mu vůbec začínat? Neomotal by si pupeční šňůru kolem krku, aby se uškrtil dřív, než se dostane na vzduch? Nenašel by prostředky, aby vůbec nemusel jít na start v závodě, který už předem prohrál?
Vyprávěli mi o dítěti, které se - ještě před našim příchodem - narodilo ve vlaku z Amsterodamu do Westerborku a pro které dal Gemmeker zavolat nejlepší lékaře z města. Ošetřovatelku kojenců, která kdysi vyměňovala plínky dokonce pravé korunní princezně. Matka ostatně ještě v den svého příjezdu sem pokračovala dál na východ. Tím nepřístojným porodem uvedla do zmatku čísla na seznamu o transportu, a aby to napravila směla hned doplnit jiný seznam.

Kniha je psaná tak, abychom ten příběh, život, prožívali. Vypravěč má nadhled, nevidí problém jen ze svého zúženého pohledu, ale nahlíží na něj komplexně. Gerron je režisér, dokáže vytvářet obrazy v daném příběhu, autor pojal děj jakoby ho režíroval. Utvářel dané téma podle své fantasie. Několikrát v knize použil větu - Stop, ale tak to nebylo. A stejnou scénu převyprávěl tak, jak se skutečně stala. Vždy mě tím překvapil, Příběh to velmi oživilo a i do budoucna, když jsem četla dál, pořád jsem přemýšlela, jestli to není zase jen šprým od režiséra.

Gerron, jako postava mi byl sympatický. Hlavně tím, jak si uměl vymýšlet. Dokázal si stvořit svůj svět už jako malý kluk, když mu byla zima na cestě s otcem, představoval si sám sebe jako hrdinu. Ale i později, na vše se díval z nadhledu. Jako by pořád režíroval, ale tentokrát svůj život. Bohužel nevím, co vše je skutečnost a co je fantasie spisovatele.

Moc se mi líbila Gerronova žena Olga. Je taková kotva, která Gerrona vrací do reality. Ti dva, k sobě dokonale hodí. Každý by měl v životě najít svoji druhou půlku. Jestli jen část příběhu je pravda, oni dva se našli.  Když měli málo jídla, ona dokázala část svého přídělu obětovat svému partnerovi. Byla silnější, a někdy i rozumnější.

Výsledek obrázku pro gerron charles lewinsky

Některé pasáže byli velmi smutné, jiné mě pobavily. Je to dokonale napsaná kniha, příběh je zajímavý, poutavý, rozhodně rozšiřuje obzory čtenáře. Nejen, že se dozvíme nové poznatky o holokaustu, podíváme se i do zákulisí filmového natáčení. Kniha nabízí dokonalý koktejl, zábavu, poučení a skvělý čtenářský zážitek. Rozhodně vás přiměje přemýšlet a to je velmi dobře.

Za knihu k recenzi děkuji KNIHCENTRUM.cz