Lord John a důvěrná záležitost



Napsala: Diana Gabaldon
Nakladatelství: Omega
Počet stran: 240

Diana Gabaldon - se jménem této americké spisovatelky je spjata zejména série Cizinka. Už méně jsou známé její další knihy. Právě proto, že se mi její díla dobře četla, neváhala jsem a sáhla jsem po další její knize Lord John a důvěrná záležitost. Do rukou se mi tak dostal opět historický román, tentokrát navíc s detektivní zápletkou. Stejně jako v Cizince se ocitáme v druhé polovině 18.století. Hlavním hrdinou je tentokrát Lord John Grey, major armády Jeho Veličenstva. Při své pravidelném pobytu v klubu odhalí tajemství snoubence své sestřenice Josepha Trevelyana. Musí rychle zabránit svatbě, ale jak to udělat? Zrušení svatby nesmí vyvolat skandál, to by poškodilo jeho příbuznou. A aby toho nebylo málo, dostane Lord John úkol vyšetřit okolnosti vraždy příslušníka jeho jednotky.

"Tažení na Skotskou vysočinu, na Culloden, bylo jeho první a viděl během něj takové věci, které by ho přiměly se stydět, že je vojákem, kdyby byl tehdy v takovém rozpoložení, aby je dokázal vnímat.Ve skutečnosti byl šokem ochromený a ve chvíli, kdy uviděl skutečnou bitevní akci, byl už ve Francii a bojoval proti čestnému nepříteli, ne ženám a dětem poraženého soka.
Culloden byl svým způsobem jeho první bitva - i když tam žádnou akci neviděl, a to díky skrupulím svého staršího bratra, který ho s sebou vzal, aby ochutnal vojenský život, ale kategoricky ho odmítl nechat bojovat."


Jde o knihu, která prakticky na sérii Cizinky navazuje. Lord John Grey si občas vzpomene na bitvu u Cullodenu, nebo na Jamieho. To je ale jediné propojení - občasná vzpomínka. Jde o trochu jiný příběh. Co je stejné je záliba autorky v rozvláčném výkladu. To, co se mi v Cizince tak líbilo, jsem tady pouze trpně snášela. Tím, že se jedná o detektivku bych asi uvítala trochu rychlejší spád a více akce. Navíc hlavní hrdina mi nebyl vůbec sympatický. Nedokázala jsem si k němu najít cestu. Jeho vnitřní monology a úvahy nám o něm prozradí mnoho. Pořád musí skrývat své pravé já před puritánskou společností své doby. Přetvářka a faleš je jeho každodenní náplní a možná právě to, mě odrazovalo. Snaží se být čestný a jednat spravedlivě, ale vzhledem k možnosti odhalení vlastního tajemství musí být velmi opatrný. Jinak je Lord John velmi inteligentní, vzdělaný muž s pokrokovými názory. Přesto je ale vázaný konvencemi a obavou před skandálem.
Z postav mi byl velmi sympatický mladý Tom Byrd. Na svůj věk velmi odvážný mladík, který má všech pět pohromadě. Velmi dobře doplňoval svého pána a připravil nám v knize pár veselých okamžiků. I ostatní postavy byly dobře propracované. Rozhodně by si zasloužily pozornost i v dalších dílech série o Lordu Johnovi. 

Co se týče děje - máme zde souběžně dvě zápletky. Sledujeme indície spolu s hlavním hrdinou a občas nelogicky dostáváme výsledek. Přiznám se, že jsem vůbec netušila jak to všechno dopadne, ale ani jsem se nějak nesnažila přijít záhadě na kloub. Napětí před odhalením se tentokrát u mě nedostavilo. Nevím jestli to bylo únavou dlouhými popisy a odbočkami v textu, nebo slabou zápletkou. Víc mě zajímal příběh Toma a jeho bratra než odhalení tajemství Josepha Trevelyana. 



Co bych měla vyzvednout je dokonalé vykreslení atmosféry doby. Velmi dobře si díky popisům můžeme představit život v tehdejším městě, tady se nám představí zejména Londýn. Poznáme život privilegované šlechty, ale díky vyšetřování nahlédneme i do každodenních starostí obyčejných lidí. Nakoukneme i do nevěstinců, nebo domů dámiček. Vše se dobře propojuje v podobě Lorda Johna, který mezi těmito světy plynule přechází.

Diana Gabaldon v popisu osudů Lorda Johna pokračuje. Vznikla s toho celá série knih např. Lord John a ztracený deník, nebo Lord John a Ďáblovy ruce. Já knihu doporučuji i přesto, že série Cizinka pro mě byla daleko lépe promyšlená a ucelená. Jde o výbornou jednohubku, která vám dokonale zprostředkuje atmosféru doby. 

Za knihu k recenzi děkuji nakladatelství Omega a

 knihkupectví Knihy Dobrovský



Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Kouzelné tenisky mého kamaráda Percyho

Oldřich z Chlumu román a skutečnost

Kluk na větvi